Projekt: 2015

 
Mitt 2015 kommer att handla om det ofantligt spännande och inspirerande ämnet ekonomi. Usch. Det låter ju verkligen inte kul, men av någon anledning har bristen på pengar gjort mig mer uppfinningsrik. Jag måste ju vara kreativ, annars har vi inte mat i slutet på månaden.
 
För att kunna vara hemma med Noah i två år har jag delat upp föräldradagarna så att ekonomin bara räcker precis varje månad. Det betyder att jag ibland endast kommer att ha runt 6000:- att röra mig med innan räkningarna är betalda. I år måste jag alltså lära mig att verkligen planera varje litet inköp. Räcker inte slantarna till får jag ta av mitt skrala sparkonto, men det är i yttersta nödfall.
 
Mina nyårslöften rör alltså det ekonomiska, men jag ser det också som en chans att minska på konsumtionen överlag; rensa ut hemma, pyssla mer, koka näringsrik soppa på en spik åt både oss vuxna och Noah. Dessutom måste jag få unna mig att ha roligt också, så ibland får vårdslöshet med pengar vara okej. Ett alldeles för spartanskt liv vill jag inte ha.
 
För första gången kommer här en lista nyårslöften/mål:
 
- Rensa ur garderoben och endast bygga på den med ett fåtal plagg som jag verkligen vill ha och som kommer att hålla i flera år
- Bara köpa det nödvändigaste till Noah. Hellre vara generös med aktiviteter än leksaker
- Köpa billig mat efter säsong och försöka lära mig göra så lättlagade rätter som möjligt som passar både stora och små
- Skapa fler mönster till textilier och tapeter
- Pyssla mer
- Besöka nya platser i Stockholm med omnejd
- Försöka hitta en större lägenhet
- Göra något åt ensamheten, trots att jag älskar att vara ensam
- Träna upp ryggen så att den pallar att bära en sprattlande gosse
- Spendera våren i lägenheten i Portugal
 
Känner mig peppad på allt detta och är glad att ha en blogg att strukturera upp projekten i.
 
Gott nytt år!
 
1 Sandra Lundin:

skriven

Visst, det låter lite tråkigt med ekonomi men tycker att det känns som riktigt vettiga och bra mål. Har också levt på minimalt lite pengar den senaste tiden och även om vi inte har kunnat hitta på/köpa allt vi velat så har jag inte känt mig fattig en enda gång. Det är rätt enkelt att komma in i det när man väl har börjat. Hoppas att det kommer kännas bra och inte deppigt att leva på lite mindre än man är van vid. Kram!

Svar: Vad peppande att höra att det inte behöver vara så deppigt att leva på grus som det kan verka. Det känns på något sätt skönt att inte slarva med det man har. Sen vet jag ju att "fattigdomen" bara kommer vara för en begränsad tid så jag slipper känna någon verklig stress. Hur som helst blir det förhoppningsvis en chans att leva ett lite vettigare vardagsliv.
Sara

Kommentera här: