DIY: Porslinsmålning

Jag brukar ibland köpa på mig vita koppar och muggar på loppis för att ha att måla på när andan faller på. Dessa har jag i min lilla studio i vår stuga.
 
Det här är mitt första klumpiga försök som jag gjorde för ett par år sedan. Det krävs en hel del övning för att få till jämna penseldrag. Jag är inte riktigt där än, men har å andra sidan inte målat på jättelänge nu.
 
Det finns pennor med porslinsfärg också. Jag gillar de ojämna linjerna. Om man trycker lite för hårt blir det rinniga klumpar. Det kan man utnyttja när man är ute efter en tydligt handgjord känsla.
 
Den rutiga koppen till höger målade jag slarvigt med flit. Färgen såg ut som rinnande bläck vilket ju är jättefint och det lyckades stelna mitt i rinnet också.
 
Man kan leka med formen. Låta motivet rinna ned i fatet till exempel. Här tänkte jag mig mönstret som skvättande vatten.
 
Kan verkligen rekommendera porslinsmålning som ett sätt att varva ned. Mycket meditativt utan krav på att slutresultatet måste bli perfekt. Man kan bara torka av färgen och börja om på nytt ifall man inte blir nöjd. Färg finns på exempelvis Panduro.
 
 
1 malin:

skriven

Jag tycker att det är fina, särskilt den koppen på nedersta bilden. Får mig att tänka på New York :)

Svar: intressant med New York. undrar så klart how come?
Sara

2 hmle. None:

skriven

nej vilka fina!

Svar: tackelitack!
Sara

3 Helene:

skriven

Åh så fina! Den sista var häftig! :D

Kommentera här: