Portugisiska familjeband

Untitled UntitledUntitled Untitled UntitledUntitled
När jag sagt att jag ska spendera flera veckor med svärföräldrar och andra släktingar i Portugal har folk hemma i Sverige suckat medlidande. Sagt "det skulle jag aldrig stå ut med". Så kanske jag hade tyckt också innan jag fick barn, men nu ser jag fördelarna med att ha familjen tätt intill. Det finns alltid någon till hands när man behöver hjälp, barnet har fler än bara föräldrarna, alla turas om med hushållsarbetet vilket ger mer fritid. Så länge man ger varandra frihet och inte lägger sig i varandras sysslor funkar det väldigt bra. Jag skulle inte ha något emot generationsboende. Att ha släktingar nära till hands. Jag förstår varför man ofta levde så förr. Det känns som det mest naturliga när man har barn och det är synd att man i Sverige är så ensam. Här i Portugal är det vanligt att bo med sina föräldrar så länge som möjligt. Det är en annan sammanhållning här som jag är glad att vår son får ta del av. Jag är en lika självklar familjemedlem för min svärmorbrors hustrus syster som hennes blodssläktingar är. Det är fint.
 
Sedan att man går varandra på nerverna emellanåt och har ändlösa diskussioner om skitsaker är såklart avigsidan. Men det har sin charm det med. Folks konstiga egenheter ingår liksom i paketet och det får man lära sig leva med. Men all den kärlek man får och dessa extra händer som ständigt är redo att lyfta en är guld värda.
 
Har lust att flytta till vår stuga i Hälsingland och bo där med alla släktingar jag kan skrapa ihop. Så länge jag får dra mig undan emellanåt och mätta mitt stora ensamhetsbehov.
 
Save
1 Hanna Karlsson:

skriven

När du skriver på det här sättet låter det väldigt mysigt men jag tror inte att jag skulle palla det i längden. Men helt klart kan jag se att fördelarna kanske överväger nackdelarna.

Svar: Det beror kanske på vad man har för familj. Jag har släktingar jag inte skulle palla bo med. Men såna som är lyhörda och respekterar andras behov har jag ingenting emot att dela (ett stort) hus med.
Sara

Kommentera här: