DIY: Pimpa ditt IKEA-porslin

I skåpen hemma står det flera småtrista, vita dessertskålar från IKEA som vi aldrig använder. Jag planterade hyacinter i några av dem till jul. När blommorna sedan vissnade kändes det trist att lägga skålarna på hög igen. Mindes då att jag ju har porslinsfärg och absolut borde ge skålarna lite personlighet så att de blir roligare att använda.
 
Vitt porslin kan man såklart även hitta billigt på loppis. Jag brukar köpa på mig koppar och muggar att måla på när andan faller på.
 
Häll ut lite porslinsfärg på ett fat. Vill man att den ska vara mer rinnig kan man tunna ut med thinner. Det gjorde inte jag.
 
Jag ville ha ett sprinklat mönster på min skål och använde därför en stor pensel med spänstig borst som jag sedan doppade i färgen. Färgen sprätte jag iväg med fingret.
 
Först gjorde jag utsidan, lät det torka lite och vände sen skålen upprätt.
 
Det gör ingenting om några prickar är lite utsmetade tycker jag. Det ska synas att det är handgjort.
 
Färdigt. Passade på att måla dit några klöverblad på en annan skål också.
 
Är man inte nöjd med resultatet är det bara att tvätta bort färgen. Har den redan torkat går det att skrapa bort. Målningen blir permanent först efter att man värmt porslinet i ugn. Det gör man efter att ha låtit färgen lufttorka i 24 timmar. Ställ sedan föremålet i den kalla ugnen och sätt temperaturen på 150°C. Låt stå i ca 35 minuter.
 
Äntligen har dina massproducerade pjäser fått lite själ. Allt tack vare dig.
 
1 Sandra Lundin:

skriven

Men åh, så himla snyggt!! Vill också skvätta färg på alla mina tallrikar just nu. Riktigt smart :)

Svar: Tack, Sandra! Ja, skvätt på! Tror jag ska göra det på nån gammal tallrik sen jag också.
Sara

2 Småstadsfrun:

skriven

Urtjusigt ju! Precis sånt stänk-mönster man förr gjorde på tapeter. Perfekt sätt att förnya på!

Svar: ja, just det, det hade jag glömt. såna tapeter är ju himla snygga.
Sara

3 Victoria S.:

skriven

åh, vilken bra idé! ska absolut tänka på det när jag flyttar hemifrån in i studentlägenhet :)

Svar: ja, gör det. perfekt grej för fattiga studenter :)
Sara

4 Beata:

skriven

nej vad mkt finare det blev, wow

Svar: å, tack, snälla du
Sara

5 Paula:

skriven

Men, vilken rolig idé!

Svar: hoppas du testar själv! :)
Sara

6 josefine:

skriven

vilken bra idé. enkelt och snyggt blev det!

Svar: tack, och det krävdes verkligen inte mycket alls för att göra det
Sara

7 Robex Lundgren:

skriven

cool

Svar: thanx
Sara

8 F R I D A ▴:

skriven

älskar det! superfint

Svar: å, vad kul, tack!
Sara

9 Liz Lennemyr (F.d. Haglund):

skriven

Bra idé och vad fina dom blev :)

Svar: Tack! Bra grej istället för att köpa nytt
Sara

10 biggeros:

skriven

Så smart!! Jätte fint÷)

Svar: Roligt att du tycker det :)
Sara

11 Carin:

skriven

SÅ smart, galet snyggt!

Svar: Å, tack!
Sara

12 Ina♡:

skriven

Va fint! <3

Svar: tack tack! <3
Sara

13 FrökenTV, bloggen om tv och film:

skriven

snyggt

Svar: tack
Sara

14 K- S:

skriven

Det där blev ju jättefint! Tack för tipset :)

Svar: tack! och tack för kommentaren :)
Sara

15 elin:

skriven

vad fint!

Svar: tack!
Sara

16 Ninni - Vimsiga mamman:

skriven

snyggt :D

Svar: tackar :)
Sara

17 princessmelis.com:

skriven

jättesnyggt!

Svar: tack!
Sara

18 Andrea:

skriven

Vilken smart ide! Jätte snyggt!

Svar: tack tack!
Sara

19 milina.blogg.se:

skriven

vilket supertips!

Svar: tack, vad kul!
Sara

20 stina liffner:

skriven

Vilken kul ide! Kan man använda vilket porslin som helst, (som Ikeas muggar) utan att det spricker?

21 stina liffner:

skriven

Vilken kul ide! Kan man använda vilket porslin som helst, (som Ikeas muggar) utan att det spricker?

Svar: Jag är inte säker på det. Jag testade på de jag hade på vinst och förlust. Eftersom man ställer in porslinet i kall ugn som långsamt värms upp tror jag att porslinet bör hålla. Inget har spruckit hittills i alla fall.
Sara

22 Frida:

skriven

Jättesnyggt! Jag vill också, får ta och rota fram gammalt porslin!

Svar: Ja, gör det. Och säg till om du lägger upp resultatet i bloggen.
Sara

23 Frida:

skriven

Rolig idé! Bra blev det också :)

Svar: Vad fint att du tycker det!
Sara

24 Moa:

skriven

Å så himla fint det blev!

Svar: Tack så jättemycket!
Sara

25 Emilia:

skriven

Tänk att lite färg kan göra sådan fantastisk skillnad! Vem behöver lägga pengar på dyrt design porslin när det är så lätt att skapa något unikt och vackert själv. Tack för superfin inspiration

Svar: Vad glad jag blir. Det krävs verkligen inte mycket alls för att liva upp såna här saker. Det är nästan så att skålarna ser ut som handgjorda keramikskålar nu. ;)
Sara

26 ▲ R O B I N N S :

skriven

Åh va snyggt!

Svar: Tack! :)
Sara

27 Elisabeth Dahwn:

skriven

gud så snyggt det blev!

Svar: tack, vad kul att du tycker det!
Sara

28 kerstin ehrenholm:

skriven

Tack för tippset vi har dem på jobbet ska nog testa att göra så.

Svar: Ja, vad kul!
Sara

29 Elin:

skriven

Var precis på IKEA i dag och påmindes om hur trist porslin jag har...men nu har jag servisen säkrad ;-) Tack för tips!

Svar: Hehe, vad bra! :))
Sara

30 Anna Saarela:

skriven

Supersnyggt, kul med lite detaljer framför enkelt och "stilrent" ^^

Svar: Ja verkligen. Trist när allt bara är vitt vitt vitt jämt.
Sara

31 Matildesign:

skriven

Vad fint det blev! :)

Svar: Tack så hemskt. :)
Sara

32 Emma:

skriven

Men vilken smart idé. Ska definitivt pröva någon gång när tiden räcker till :)

Svar: Gör det. Själva sprättandet tar bara några minuter.
Sara

33 Filippa Wallin:

skriven

Härligt tips! Kram!

Svar: Vad kul! Kram
Sara

34 Hanna:

skriven

Åh! Detta måste jag testa!!

Svar: Gör det!
Sara

35 Jasmine:

skriven

Så fint resultat. Jag gillar speciellt skålen med dina handmålade klöverblad på. Uppskattat att få ta del av din kreativitet.
Kram

Svar: tack så mycket. Det är lite trixigare att måla motiv med ovan hand än att bara sprätta iväg färg. Måste öva mer. Kram kram
Sara

36 Sofie Selling:

skriven

DET BLEV JU SUPER FINT! :D

Svar: TACKAR :D
Sara

37 Peasyeasy:

skriven

Vilken bra idé för lite personligare porslin! Var hittar man porslinsfärg? :)

Svar: på hobbyaffär! jag hittade min på Panduro
Sara

38 erika:

skriven

Vilken rolig ide :)

Svar: roligt att göra också :)
Sara

39 Maria Ekblad:

skriven

Åh blev ju superfint :D

Svar: tack tack! :)
Sara

40 Tommy:

skriven

smart idé :)

Svar: enkel åtminstone :)
Sara

41 Annster:

skriven

Så fint :)

Svar: Tack!
Sara

42 Rebecka:

skriven

Vilken rolig grej! Tänker testa detta :)

43 Sofie:

skriven

Åh vad fint!

44 lovisa:

skriven

alltså åh, det blev ju HUR BRA SOM HELST?! tack för inspirationen!

Svar: TACK för peppig kommentar! :)
Sara

45 JamesOccup:

skriven

Playstation Portable.de - User Details http://www.playstationportable.de/user/lylafoster62.html - Show more...

46 RobertTet:

skriven

Our friendly and professional domestic plumbers can fix everything from a leaking sink and a broken tap to a complex central heating and hot water system. https://www.bbuzzart.com/profile/406988 - Drainage service!..

47 StevenJer:

skriven

rogers_alan_84's Profile - Hawkee.com http://hawkee.com/profile/794160/ - rogers_alan_84's Profile - Hawkee.com!..

48 DeweyJed:

skriven

Let Our Skilled Handymen Take Care of Your Home Repairs https://movieo.me/users/kaibryant76-hlxvrx - DIY services!

49 FrankPseub:

skriven

301 Moved Permanently https://www.wasser.de/aktuell/forum/index.pl?job=info&wert=100178707&tin=100178707-1626587325 - Show more>>>

50 FrankPseub:

skriven

If you're in need of a new boiler, our skilled technicians can handle the installation process with precision and professionalism. https://www.akaqa.com/account/profile/19191507803 - Gas cooker repairs!

51 Kevinmap:

skriven

Have time to buy top products with a 70% discount, the time of the promotion is limited , click here

Kommentera här: