Veckan via tingen: vecka 14

För trygghetens skull har jag tagit med en bunt svenska barnböcker till vårt tillfälliga hemland. Gillar kontrasten att läsa om snö och se palmerna vaja utanför fönstret.
 
Vi har balkong! Det regnar då och då så att det plaskar på räckena. Fascinerande tycker den lille.
 
Det finns mycket som glimmar längs promenadstråken. Utsikter, växter och små detaljer att plocka med sig fysiskt eller i tanken. Det ligger alltid någonting i fickan när jag kommer hem. Rosa småsten mest.
 
Det finns ett IKEA en bit bort ifall jag skulle få hemlängtan. Säkerhetstänket i Portugal är inte som hemma. Inga avfasade trottoarkanter för folk som tar sig fram med hjälp av hjul. Inga barnsäkerhetsmojänger i affärerna. Jag har inte hemlängtan än så i brist på dörrstoppar från IKEA hindrar vi små fingrar att komma i kläm med hjälp av vanliga, hederliga ihopvikta lakan.
 
Köket ramas in av en liten barbänk plus stolar. Praktiskt när man vill hålla den som lagar mat sällskap.
 
Jag bor i mina gubbtofflor eftersom golvet är oisolerat och kallt. I affären hade alla damtofflor en massa ryschpysch (sånt där vi tjejer gillar, ni vet), så jag valde ett par halvfula från herravdelningen istället. Duger utmärkt.
 

Kommentera här: