Monthly Makers - Tema: Papper

Här kommer den första uppgiften i det kreativa projektet Monthly Makers, denna månad ledd av den eminenta Un Vélo. Jag fick givetvis prestationsångest på en gång. Det får jag alltid av uppdrag från andra. Men efter tre år på Konstfack har jag insett att det är en del av själva skapandet. Det gäller att sänka kraven på sig själv och bara köra på sin första idé om man fastnat i för mycket spånande.
 
Ibland är det bra att leta inspiration inför såna här projekt, andra gånger inte. Den här gången undvek jag att titta på andra. Jag pluggade samtidigt som pappersgeniet Fideli och jag kände nu att jag inte ens tänkte försöka göra något liknande. Det kräver händer som jag inte har. Jag inser mina begränsningar när det gäller att klippa och vika fint och körde istället på pappersformer i 2D. Ett Matisse-inspirerat mönster blev ett bra och enkelt första projekt.
Så. En vinterträdgård på badrumsfönstret klippta av ark jag färglagt med torrpasteller. Jag tänkte att blommorna skulle bli mer livfulla i ljuset ifall färgen var ojämn till skillnad från om jag använt ett redan färgat papper. Formerna tänker jag använda i andra kollage en annan gång. Jag har redan en liten uppsättning pappersblommor i en av mina materiallådor.
 
Ser fram emot nästa uppgift! Jag hoppas folk kommer att blogga sina misslyckanden också. För mig är det nästan mer intressant att dokumentera och analysera dem än det som blir snyggt och rätt.
 
1 Alicia:

skriven

Jag hade också jättemycket prestationsångest och har det nog fortfarande inför resten av året. Men det är ju så, och det måste få vara så! Skönt att du skriver om det. Och jag tar absolut på mig uppgiften att redovisa resultat - lyckat eller ej! :) Kul att du monterade ditt bidrag i ett fönster. Det tycker jag inte bara var en uppfriskande tolkning av temat utan även en suverän dekoration av badrummet!

Svar: Tack så mycket! Förhoppningsvis släpper prestationsångesten efter ett tag. Omöjligt att vara på topp i tolv månader. Dessutom är det inte alla uppgifter som passar en, men då upptäcker man ju det genom att göra. I slutet av året har man nog lärt sig mer om var ens styrkor och svagheter ligger och kan ha nytta av det i framtida projekt.
Sara

2 Mikaela Puranen:

skriven

Håller med Alicia om i princip allt! Så smart att ha det i badrumsfönstret, önskar att jag hade ett ordentligt fönster i badrummet så jag kunde göra likadant! Det känns inte som det gör sig lika bra i något annat rum på något sätt. Älskar att det ser ut som både blommor och koraller, passar ännu bättre i badrummet då på nåt sätt!

Svar: Det har du rätt i. Liknar faktiskt koraller också. Kanske man kan hitta kontaktplast att klippa former ur så att man slipper ta ned pappersblommorna varje gång man ska duscha? Hehe.
Sara

3 Beatrice:

skriven

Jättebra ju! Tar också helt på mig uppgiften att visa upp vad jag gör - oavsett hur bra det blir. Poängen är ju inte att det ska bli bra, utan att man ska våga testa nya saker. Är till exempel måttligt förtjust i ett av de valda temana framöver, men eftersom jag är med och håller i det får jag ju testa. Lyckat eller ej, det får vi ju se när det händer!

Svar: Tack! Håller med. Det är själva prövandet och trevandet man lär sig på. Rätt svårt att lyckas få till nåt perfekt första gången man utför det.
Sara

4 Sandra Lundin:

skriven

Men åh, Sara! Så fint. Vill också ha den här utsmyckningen på ett badrumsfönster hemma ju.

Svar: Tack, Sandra! Har sett dina fina pappersfat men inte hunnit kommentera än. Super!
Sara

5 Emilia:

skriven

Tycker det blev himla läckert i fönstret! Tänkte också först på koraller men det kan ju vara för att du nämnde att det var i badrummet och jag gjorde en sådan vatten tolkning. Kände mig väldigt kluven över hela pappertemat då jag inte orkade lägga pengarna på en sån där bra skalpellkniv fick kökssaxen rycka in och jag skulle nog kalla det ett misslyckande haha. Ser mycket fram emot att se vad nästa tema blir!

6 Emelie:

skriven

SV: tack snälla! vad glad jag blir!

Tycker detta var ett supersnyggt bidrag till Monthly makers!

Kommentera här: